Persbericht samenwerking Maassluise Muziekweek met Govert van Wijnstichting + Introductie Comité van Aanbeveling

PERSBERICHT

Op donderdag 4 februari hebben de Govert van Wijnstichting (GvW), de organisatie achter o.a. “Muziek tussen Maas en Sluis” en de Stichting Maassluise Muziekweek (MMW) een samenwerkingsovereenkomst getekend. Deze overeenkomst houdt in, dat de GvW gedurende een periode van 5 jaar haar nam verbindt aan de MMW door middel van het toekennen van de Govert van Wijn Muziekprijs aan de categorie eerste- en tweedejaarsstudenten van conservatoria. Het hieraan verbonden bedrag dient te worden besteed aan een masterclass of workshop naar eigen keuze; investering in een instrument; de aanschaf van bladmuziek of andere aan de klassieke muziek gerelateerde zaken.
Daarnaast verleent de GvW ondersteuning aan de organisatie van de Maassluise Muziekweek.
Beide partijen onderstrepen het belang van deze samenwerking.

De Govert van Wijnstichting heeft vanaf begin 1990 het Govert van Wijn Orgelconcours georganiseerd. De doelgroep voor dit concours is gelet op de specifieke eisen van het instrument te beperkt.
In 2014 heeft het bestuur besloten het concours in die vorm te beëindigen en budget beschikbaar te stellen voor de Govert van Wijn Muziekprijs.
Het ligt dan voor de hand om eerst de mogelijkheden te verkennen van de eveneens in Maassluis georganiseerde Maassluise Muziekweek.
Beide partijen constateerden dat hierdoor een nieuwe situatie zou kunnen ontstaan waarbij het mogelijk werd om het sinds jaren bekende concours uit te breiden met een nieuwe categorie deelnemers en ook het geheel te versterken.

Als Stichting Maassluise Muziekweek zijn wij bijzonder verheugd, dat er met de Govert van Wijnstichting deze samenwerkingsverband tot stand is gekomen. Door deze impuls kan nog meer dan voorheen het geval was de naam van dit toch al unieke concours in de vaart der volkeren opstoten.

Ook dit jaar zagen wij opnieuw, dat deelnemers van de MMW hoge ogen gooiden in belangrijke nationale klassieke muziekconcoursen.

Wij kunnen dan ook met trots zeggenstellen, dat ons concours hiervoor met recht als springplank mag worden gezien.

Op 22 februari gaat de 57ste editie van start. Van maandag t/m woensdag zijn er in de Koningshof te Maassluis de voorspeeldagen voor categorie 1 (6 t/m 16) jaar en op donderdag en vrijdag voor categorie 2 (eerste- en tweedejaarsstudenten van conservatoria).
Al deze dagen zijn voor iedereen gratis toegankelijk en is een unieke mogelijkheid om kennis te maken met veel jeugdig muzikaal talent.

Voor het programma overzicht van de voorspeeldagen is het raadzaam om vooraf aan de muziekweek onze website www.maassluisemuziekweek.nl te raadplegen.

Het Slotconcert, waarbij de winnaars zullen zijn te beluisteren en waar ook de prijzen worden uitgereikt, zal plaatsvinden op zaterdag 27 februari in de sfeervolle Groote Kerk te Maassluis.
Jongeren t/m 16 jaar hebben, mits onder begeleiding, gratis toegang.

De prijzen zullen worden uitgereikt door Burgemeester Haan van Maassluis en de heer van der Hoff, voorzitter van de Govert van Wijnstichting.

Tenslotte kunnen wij met enige trots mededelen dat de Maassluise Muziekweek inmiddels ook een Comité van Aanbeveling heeft. Deze bestaat uit:
Arno Bons, 1e violist Rotterdams Philharmonisch Orkest, artistiek leider West-Nederlands Bach Orkest, winnaar Maassluise Muziekweek; Julia Dinerstein, artistiek leider en docent viool en altviool aan het Hellendaal Muziekinstituut, docent altviool Maastricht Conservatorium en ArtEZ Conservatorium (Arnhem/Zwolle), Hans Eijsackers, pianist, professor Liedgestaltung aan de Robert Schumann Hochschule te Düsseldorf, winnaar Maassluise Muziekweek; Wilma Franchimon, voorzitter College van Bestuur Codarts Rotterdam; Peter Gaasterland, solofagottist Residentie Orkest, dirigent Delfts Symfonie Orkest; Ruth Haan-Linder, pianodocente, vrouw van de Burgemeester van Maassluis; Mariëtte Hamer, voorzitter Sociaal Economische Raad; Maarten ’t Hart, schrijver; Marielle Hendriks, directeur Boekmanstichting; Albert Moerman, Musicus, teamleider podium De VAK Delft, artistiek leider Zomeravondconcerten ’t Woudt; Pauline Oostenrijk, solohoboïste Residentie Orkest, winnares Nederlandse Muziekprijs 1999, voormalig hoofdvakdocente hobo aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag; Edwin Rutten, presentator, auteur, acteur en jazzzanger en Mark Vondenhoff, hoofd afdeling klassieke muziek Prins Claus Conservatorium te Groningen, oud-directeur Prinses Christina Concours; Wim Vos, hoofd afdeling klassieke muziek Koninklijk Conservatorium Den Haag